Jukas vai organizētība? Aculiecinieka viedoklis par evakuāciju ”Dominā”

Sestdien, 23. decembrī, tirdzniecības centrā “Domina Shopping” ap vieniem iedarbojās trauksmes signalizācija un notika visai pamatīga evakuēšanās. Komentāru par evakuāciju, kas pirmssvētku laikā lielveikalā spēj radīt pamatīgu jezgu un jau kļuvusi par tādu kā pašmāju tirdzniecības centru tradīciju, Skaties.lv sniedz juridiskā biroja “SOLUTION 4” vadošais partneris, Miks Tomass, kurš atradās veikalā evakuācijas brīdī.

2017. gada 24. decembrī 10:42

Par evakuāciju un tās iemeslu vairāk lasi te!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Evakuācija notika samērā ātra, jo gan veikalu darbinieki, gan tirdzniecības centra apsardzes darbinieki operatīvi un organizēti veica evakuācijas pasākuma darbus. Veikalā bija ļoti daudz apmeklētāju – cilvēki gan skrēja, gan gāja ātrākā solī.

Vismaz manā skatījumā – gana savaldīgi un bez haosa un histērijas. Tiesa, plūsma vismaz manā gadījumā sanāca mazliet nepareiza un diezgan masveidīga tieši uz tirdzniecības centra galvenajām izejas durvīm. Vismaz manā gadījumā.

Pašam ir pieredze evakuācijas darbu veikšanā, kā arī ugunsdzēsības trauksmes vietas konstatēšanā un trauksmes atslēgšanā, un te man jāuzteic apsargu pareiza plūsmas organizēšana – parādīt arī citas evakuācijas izejas durvis un nepieļaut cilvēku došanos uz autostāvvietām un ar automašīnu izbraukšanu no tirdzniecības centra stāvvietām.

Tomēr tas viņiem 100% neizdevās. Tas nevar būt pārmetums, bet gan tīri cilvēcīgs faktors – pret lielu masu grūtāk kontrolēt situāciju un koordinēt plūsmu. Kaut vai tie, kuri paspēja aizskriet uz autostāvvietām – tie paspēja šādi evakuēties –braucot ar mašīnu. Bet tam bija arī sliktā puse – radīti lieli sastrēgumi autostāvvietā un izbrauktuvē no tirdzniecības centra.

Tie, kuri nepaspēja – vismaz vienas durvis uz autostāvvietām jau bija aizvērtas, ko konstatēju pēc evakuācijas atcelšanas un došanās uz autostāvvietu pēc savas automašīnas. Skats autostāvvietā bija praktiski pustukšs. Tātad – diezgan daudz paspēja izbraukt, kas mani pārsteidza pa šo 20-25 min laiku, neskatoties uz to, ka bija lielas rindas uz izbrauktuvēm.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Par pašu tirdzniecības centra “Domina Shopping” rīcību evakuācijas laikā jāsaka, ka darbs tika paveikts ļoti labi un profesionāli pēc visiem drošības noteikumiem. Eskalatori apstādināti, izejas durvis pieejamas, apsardzes darbinieku rūpīga un mierīga evakuācijas koordinēšana, kā arī tas, ka viss notika operatīvi.

Kas attiecās uz jautājumu – kas notika un kāpēc – tad te jāsaka – kad notiek trauksme, drošības dienests veic visus nepieciešamos pasākumus – evakuācijas nodrošināšanu – tas ir gan durvju atvēršana, gan evakuācijas plūsmas koordinēšana, izziņošana un citi darbi.

Paralēli visam tam notiek trauksmes izcelšanās vietas konstatēšana un to pārbaude, kā arī radušos seku novēršana. Tā ir normāla prakse un rīcības modelis, kā to dara jebkur ar mērķi rūpēties par cilvēku drošību un konstatēt cēloni un vietu, kur radies šis trauksmes iemesls.

Tas, ka tirdzniecības centrs ilgstoši neinformēja par trauksmes iemeslu arī ir normāla prakse, jo viņi veic visus pamata darbus. Viņu pamatuzdevums ir vispirms veikt primāros pamata darbus – evakuācija un seku novēršana. Pēc tam seko rūpīga izmeklēšana un iemeslu noskaidrošana, kā arī analīze – kas notika, kā notika, kur notika, kāpēc un visbeidzot arī – esmu pat par to pilnībā pārliecināts – veic evakuācijas darbu procesa un koordinācijas analīzi, lai konstatētu paveikto un ko iespējams varētu darīt labāk.

Par iemesliem labāk nefantazēsim, bet kā zināms no presē pieejamās informācijas – kāda darbinieka kļūda, nospiežot ugunsdzēsības trauksmes pogu. Bet te jāsaka – tas arī nav tik vienkārši – nospiest trauksmes signāla pogu, jo tur vispirms ir jāizsit stikliņš, un tad var tikai nospiest šo trauksmes signāla pogu.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Tālāk seko pašu drošības dienestu cilvēku darbs atslēgt signalizāciju, pārbaudīt telpas vai vietu, kur notikusi trauksme. Ja viss ir kārtībā un nav radusies kāda nelaime – tiek dota atļauja atgriezties tirdzniecības centrā. Jā, nepatīkama situācija apmeklētājiem un veikaliņu tirgotājiem.

Un labi, ka nekas ārkārtējs tomēr nenotika. Ja notiktu – mēs to vai nu redzētu, vai arī zinātu. Tā mēdz gadīties un tālāk viss par šo gadījumu ir un būs tirdzniecības centra pašu iekšienē risināms jautājums. Tā nebūs informācija, ko izpaust publiski. Un tas arī nav vajadzīgs, ja vien šis vai kāds cits gadījums nav bijis ar ļaunprātīgas rīcības mērķi. Galvenais ir tas, ka drošībā esam, tirdzniecības centrā viss ir kārtībā un var tur turpināt iepirkties.

Par manu paša evakuācijas ceļa izvēli – es pieļāvu vienu kļūdu, bet diezgan nosacītu – nevis izvēlējos īsāko ceļu, jo tobrīd, kad sākās evakuācija – liela cilvēku plūsma virzījās uz galveno tirdzniecības centra izeju, kas intiuitīvi man pašam bija arī vienīgā un arī ievilka plūsmā, zinot tirdzniecības centra plānu, bet tomēr nē.

Turpat aiz stūra pretēji plūsmai bija evakuācijas izeja pie pašas “Čārlija picērijas”/”Drogām” vai arī otrs variants – iet cauri pašai “Čarlija picērijai”, kur arī ir izeja.

Vizuāli vietu nenofiksēju, kaut zināju par šīm izejām. Cik sapratu no dažiem cilvēkiem, ar ko sanāca kontaktēties – evakuācijas izeja, kas bija turpat blakus – izskatījās, ka durvis bija aizvērtas – tīri vizuāli. Nezinu vai aizslēgtas, bet radīja iespaidu, ka pa šīm durvīm iziet nevar vai arī nav domātas, kā evakuācijas izeja.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Bet virzoties uz centrālo izeju – dzirdēju, ka pa tām durvīm iziet var. Diemžēl pagriezties pret plūsmu vairs nebija iespējams, jo pa vidu starp veikaliem ir arī senioru tirdziņa galdi. Tas šo svarīgo paša sevis glābšanas un cilvēku evakuēšanās uzdevumu apgrūtināja. Tāpēc bija jāturpina iesāktais evakuācijas ceļš uz galveno veikala izeju.

Ar šo visu gribu pateikt to, ka daudz spēlē arī cilvēciskais faktors un pirmā vizuālā situācijas novērtēšana, kur atrodies un kur ir Tev zināmā izeja. Ja arī plūsmā esi iekļāvies, varbūt ir vērts pamainīt virzienu, kur mazāk cilvēku un iziet pa nākamo tuvāko izeju. Tiesa, automātiski gan pašam, gan vizuāli stresa situācijā var rasties jautājums – kāpēc pa tām durvīm neiet cilvēki, lai evakuētos?

Neskatoties uz to, ka pēc evakuācijas atcelšanas un atļaujas atgriezties tirdzniecības centrā – nebija informācijas par notikušajiem iemesliem – es aicinātu uztvert šo trauksmi, kā labu evakuācijas mācību pasākumu. Gan tīri emocionāli, gan praktiski. Un te gribētu pieminēt dažas būtiskās lietas, kas ceru palīdzēs visiem – gan apmeklētājiem, gan tirdzniecības centra saimniekiem:

Bija novērojamas mammas ar bērniem, vecāka gadagājuma cilvēki, kā arī tie paši tirdziņa seniori, kas neskrēja uz evakuāciju, bet sēdēja. Par tirdziņa senioriem – saprotu – sargā savu mantu. Bet jebkurā gadījumā šāda rīcība manā skatījumā nav pareiza.

Aicinātu visiem pirmām kārtām rūpēties ne tikai par savu, bet arī pievērst pastiprinātu uzmanību uz mazāk spēkos spējīgu vai mazāk aizsargāto cilvēku evakuēšanu – bērni, mazi bērni ar vecākiem, sirmgalvji.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Viņi nevar tik ātri pārvietoties un arī emocionāli jūtas citādāk nekā citi. Un viņu evakuēšanai jābūt primārajai kopā ar pārējiem. Ja nepieciešams – palīdzēt. Kopīgs atbalsts, izpalīdzīgums un miers savā attieksmē pret citiem ir un būs sekmīgas un drošas evakuācijas rezultāts.

Trauksmes gadījumā – pirmais, ko darīt – pārbaudīt, kur atrodies un vai var tikt ārā pa tuvākajām evakuācijas izejas durvīm. Galvenais meklēt īsāko ceļu, nevis to, kuru zini kā galveno.

Iespējams te tirdzniecības centram derētu veikt dažus uzlabojumus – padarīt redzamākas tieši evakuācijas izejas durvis, jo pie tik raibas vides, kur apkārt tik daudz krāsu – viņas vismaz manā skatījumā ir nepamanāmas.

Nevis pelēkas vai aiz kolonām vai kā citādi, kur tās atrodas. Tāpat vizuāli ir tāda lieta, ka visas durvis tirdzniecības centrā ir vienādas, kur ir vēl noliktavas, darbinieku telpas, labierīcības. Dizainiski viss pareizi, bet te, manuprāt, iespējams vajadzētu veikt nedaudz uzlabojumus vizuāli.

Tas palīdzētu cilvēkiem evakuēties gan intuitīvi ātrāk, gan arī ātrāk un īsākā laikā pamanīt šo svarīgo evakuācijas izeju. Tāpat tas arī palīdzētu neveidot tik lielus sastrēgumus citās izejās, jo īpaši ar virzību uz viņam vienīgo zināmo galveno izeju.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Protams, šeit arī jāsaka, ka mēs Latvijā lielākā daļa cilvēku neesam tik labi apmācīti tik ekstremālās situācijās. Šis gadījums man lieliski parādīja to, ka lielākā daļa cilvēki izvēlējās virzību uz viņam zināmo vienīgo izeju – galvenās durvis. Šādas apmācības – ugunsdrošība, evakuēšanās, rīcība ar ugunsdzēšamo aparātu un citas lietas nenotiek ne skolās, ne darba vietās, ne arī jebkur publiskajā vidē – stadionos, arēnās, veikalos un citur. Ar ļoti lieliem izņēmumiem.

Viens ir izlasīt kaut vai paša darba vietas iekšējās drošības un ugunsdrošības un citos dokumentus, parakstīties par to iepazīšanos un paskatīties evakuācijas plānus, bet pavisam, kas cits – reālā rīcība attiecīgajā situācijā un mācēt rīkoties pareizi. Tas ir moments, kur jārīkojas ātri un intuitīvi. Šī ir lieta, kur vēl mums visiem ir kur pilnveidoties. Te ir nepieciešama daudz lielāka tieši praktiskā apmācība.

Man nonākot pa evakuācijas rezerves durvīm netālu no galvenās tirdzniecības centra ieejas / izejas (pie “Bite” veikala un aiz bankas automātiem) – man likās dīvaina “guļošā policista” (ja tā var to nosaukt) esamība pie izejas. Vairāki cilvēki paklupa. Rodas jautājums – vai šādai barjerai jābūt?

Kaut kā neatminos, ka darba drošības, ugunsdrošības iekšējos kārtības noteikumos, visādos ar to saistītajos drošības noteikumos, kā arī dokumentos par rīcību ugunsgrēka gadījumos un pie evakuācijas situācijām būtu minēta nepieciešamība pēc šāda veida barjeras. Iespējams te ir kāds cits drošības un rīcības iemesls, bet man tas nelikās loģisks. Vismaz šobrīd.

Pārsteidza milzīgā masas kustība no Maxima / JYSK veikala puses uz galveno izeju. Kāpēc visi virzās uz tieši galveno izeju? Turpat blakus – starp Maximu un JYSK veikaliem ir viena evakuācijas izeja. Tāpat ir arī otra – starp Maximu un SEB banku. Un ir vēl trešā – starp pastu un ķīmisko tīrītavu. Un ceturtā – pie “Valters un Rapa” veikala, kā arī vē lviena – pie Čārlija picērijas, ieskaitot paša Čārlija picas izeju. Piecas vietas no tās puses. Šo evakuācijas ceļu izvēle, kas arī būtu ātrākā un pareizākā – būtu ļoti atslogojusi centrālās izejas sastrēgumu.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Un visbeidzot – gribētu uzsvērt – uztversim šo par ārkārtas situāciju mācību pasākumu, nevis vainosim tirdzniecības centru vai meklēsim iemeslus, kāpēc tādas trauksmes jau kuros Ziemassvētkus notiek.

Aicinu padomāt par to, kā pašiem rīkoties attiecīgajās situācijās, iepazīt tirdzniecības centru labāk, un izvērtēt savu rīcību un evakuācijas ceļa izvēli. Arī es pats to analizēju. Ja redzam, ka tālāk ir pārāk liela masa virzās uz kādu izeju, domājam, kur ir tuvākā un kā uz to tikt. Jo ātrāk evakuēsimies, jo būs vieglāka evakuēšanās ikvienam.

Tirdzniecības centrs ir liels, un tam ir vismaz 21 evakuēšanās izeja. Te neskaitu autostāvvietas izeju, kur vēl ir četras ļoti plašas izejas, kur var evakuēties ar kājām, nevis ar mašīnu.

Vēlēšu visiem Priecīgus Ziemassvētkus un Laimīgu Jauno gadu! Un ceru, ka šis gadījums gan tiem, kas bija tirdzniecības centrā, gan tiem, kas lasīja būs labs materiāls pārdomām – kā rīkoties ekstremālās situācijās. Un vēlreiz paldies tirdzniecības centra “Domina Shopping “darbiniekiem par tiešām labo evakuācijas darba organizāciju, parādot vēl citas rezerves evakuācijas.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm