tv3.lv

Krāpnieki cenšas piesavināties daudzbērnu ģimenei paredzētos ziedojumus

Pirms dažām nedēļām “Degpunktā” stāstīja par kuplo Židavu ģimeni, kura ugunsgrēkā zaudēja savu jaunuzbūvēto privātmāju, kurai kopā ar organizāciju “Pēc Ugunsgrēka” izdevās saziedot vairāk nekā 11 000 eiro. “Degpunktā” ir patiess prieks, ka palīdzības sauciens sasniedza dzirdīgas ausis, bet diemžēl informācija par tik atsaucīgiem cilvēkiem nonāca arī līdz krāpniekiem.

Uz raidījuma “Degpunktā” e-pastu saņēmām ziņu no it kā Ievas, kura norāda uz mūsu kļūdu sižetā. Esot nepareizi ielikts viņas bankas konts un labdari nevarot nosūtīt naudu. Pareizais mums tiek uzrakstīts e-pastā. Tālāk saņēmām zvanu automātiskajā atbildētājā no kādas sievietes un pēc tam no vīrieša, kuri mūs informēja par šo pašu kļūdu un kuri aicināja vēlreiz atkārtot sižetu, bet šoreiz norādīt pareizo konta numuru.

“Degpunktā” bažas radīja valoda, kādā e-pasts tika nosūtīts, e-pasta adrese, kas nevieš uzticību [mogokompanija], bet galvenokārt fakts, ka sižetā par Židavu ģimeni netika norādīti bankas konti, bet gan ziedojuma tālruņi.

Atsūtīto bankas kontu meklējot internetā, atradās sludinājumu lapa – Atdot.lv, kurā ievietota ziņa ar pārkopētu “Degpunktā” sižeta tekstu un safilmētajiem kadriem no Židavu ģimenes nodegušās mājas. Tālāk seko kļūdu pilns teksts par lūgumu palīdzēt un ziedot uz bankas kontu naudu mājas atjaunošanai. Atzvanām sievietei, kas sūdzējās par kļūdu sižetā.

  • Raidījums: “Sveiki! Dzirdat mani?”
  • Sieviete: “Jā, dzirdu.”
  • “Degpunktā”: “No “Degpunktā” jums zvana. Jūs sūtījāt e-pastu, ka jums tur kaut kāda problēma ar konta numuru. Es nesapratu, ko jūs tur domājāt.”
  • Sieviete: “Vajag nomainīt konta numuru Ogres ugunsgrēks, kur notika.”
  • “Degpunktā”: “Kas man zvana, kas man raksta?”
  • Sieviete: “Ieva.”
  • “Degpunktā”: Kāds jums uzvārds, Ieva?
  • Nomet.

Veicām vēl vienu zvanu no cita numura. Sarunā mums arī norāda, ka sajaukts konts un jautā, vai nav iespējams sižetu palaist ēterā vēlreiz, bet šoreiz ar konta numuru. Kad seko atbilde – nē, klausuli nomet.

Tālāk sazinājāmies ar Židavu ģimeni, lai noskaidrotu, vai tie nav viņu draugi, radi, paziņas, kas vēlas palīdzēt un atsevišķi vāc saimei naudu. Ieva mums stāsta, ka tiešām ir gadījumi, kad cilvēki gādā viņiem naudiņu un pēcāk to nodod ģimenei. Arī konkrētie personāži ar viņiem sazinājušies pagājušajā nedēļā.

Ieva Židava
zaudēja māju ugunsgrēkā

“Viņš no sākuma zvanīja kā uzņēmums, kuri ir saziedojuši. Es pirmajā brīdī noticēju, jo man daudzi tādi zvana. Es viņam īsziņā aizsūtīju vārdu, uzvārdu, personas kodu un konta numuru. Es sapratu, ka viņam ar to īsti nepietika. Viņš zvanīja vēlreiz. Nevar nosūtīt, savienos ar banku, trīspusējo zvanu. Tad tur pieslēgšanos vajag. Pēc tam, kad tas nesanāca, no cita numura caur “Whatsapp” zvanīja un it kā bija “Citadeles” emblēmiņa, jo viņš zināja, ka man ir “Citadeles” konts.”

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Tik vērienīgai krāpniecībai acīmredzot konkrētais pāris nav gatavs, jo ar latviešu valodas zināšanām viņiem ir ļoti pašvaki un par bankas darbiniekiem uzdoties nesanāk, “Whatsapp” sarakstēs tāpat kā sludinājumā cilvēki raksta ar kļūdām.

“Degpunktā” sazinājās ar sludinājuma autoru caur telefona numuru, kas norādīts atdot.lv, lai kā potenciālais ziedotājs pārliecinātos, kas noticis un kā var ziedot.

“Tur bija bankas konts norādīts, jā. Nelaime notika Ogres novadā. Sanāca ļoti liela nelaime. Visas mantas, viss, viss pilnīgi sadega. Tagad ir daudz cilvēku, kas palīdz. Tiešām. Un daudzi vispār apsmej cilvēku, ka krople, tev tā arī vajag. Nepieciešamās mantas  – drēbes, skapi un lustras – mums jau piegādāja ziedojumu firma. Tādas, kādas vajag atjaunošanai. Atlicis materiāliem naudu sakrāt… Ir sakrāti tikai 3000 eiro. Vērtība šeit vajag 9000-10000 eiro. Man daudz cilvēki zvana. Jautā, uz kādu kontu. Es visiem saku. Katrs, cik var. Visvairāk bija, ko atskaitīja no ārzemēm cilvēks – 1000 eiro,” stāsta viņa informējot, ka jāpārskaita Ievai Ivanovai un apturot sarunu, informējot, ka viņai zvana pa otru līniju – “Degpunktā” un lūdzot pagaidīt.

Sieviete aiztur zvanu, visdrīzāk, lai precizētu vai tiešām norādīt vārdu Ieva Ivanova. Jeb arī vēlējās radīt ticamību, ka cilvēki zvana, interesējas un vēlas palīdzēt. Lieki piebilst, ka neviens no “Degpunktā” kolēģiem tobrīd viņai nezvanīja.

Kā maksājuma mērķi viņa aicina norādīt ugunsgrēka ziedojumumu. Kontu, uz kuru pārskaitīt naudu, sieviete pa telefonu nosauca to pašu, kas minēts sludinājumā un tika nosūtīts “Degpunktā” e-pastā. Katru reizi gan mainās konta īpašnieces vārds. Sludinājumā minēts, ka konts pieder Madarai Goldminei.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Rodas jautājums, kā tad īsti krāpnieki bija iecerējuši tikt pie naudas, norādot vien konta numuru? Izrādās, ka ar konta numuru un viltus vārdu, uzvārdu, pietiek.

Jānis Krops
“Swedbank” mediju attiecību vadītājs

“Principā, ja klients skaita vienas bankas ietvaros, ir tā, ka ir nozīme konta īpašnieka vārdam. Ja, piemēram, “Swedbank” klienti sūta viens otram naudu “Swedbank” ietvaros iekšzemes maksājumos, tad nevar aizskaitīt uz cita lietotāja kontu, ja vārds nav norādīts pareizs. Starp bankām nav izveidotas sistēmas, kas varētu šo kontrolēt, tāpēc tas ir katras bankas atbildības jomā. ”

Tātad krāpniekus nauda, kuru ziedo labdari no citiem bankas kontiem, viņus sazniedz pat tad, ja saņēmēja ailītē tiek norādīts viltus vārds. Par mēģinājumu izkrāpt naudu, policijā ir vērsusies Židavu ģimene, kā arī ”Degpunktā” komanda likumsargiem nodos visu informāciju, ko mums ir izdevies iegūt.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm